Å kjøre fort (på bane) er en spennende følelse. Men, som enhver sport, tar det mye øvelse å mestre. Det som er bra er at det er sport som over hele verden som er åpne for amatører og mange baner har åpne banedager hvor til og med hvermannsen med SUV kan oppleve kjøreglede og spenning.
Å slå av musikken mens du kjører er for eksempel en liten ting man gjerne ikke tenker over. En undersøkelse fra Canada viste at reaksjonstiden øker med 20% dersom musikken er på. Pluss ved å ikke ha på musikk kan du lettere kjenne på hvordan bilen og motoren oppfører seg.
Sitt riktig
Å sitte riktig er svært viktig og en av de vanligste feilene amatører gjør når de skal prøve bilen på bane. Heldigvis er det ganske enkelt å få riktig seteposisjon slik at du kan reagere raskest mulig på banen.
For det første må man ha korrekt avstand for bena. Start med å skyve bremse og clutch-pedalene helt inn. Beina dine skal nå være litt bøyd på dette punktet. Flytt setet frem og tilbake for å finne korrekt posisjon.
For riktig plassering av hendene på rattet kan du begynne med å hvile håndleddene dine på toppen av rattet. Armene dine skal være lett bøyde og behagelige. Juster på seteryggen for å finne korrekt posisjon.
Det neste er å justere høyden du sitter på. Senk setet så lavt du kan mens du fremdeles kan se effektivt ut av frontruten. Dette bidrar til å redusere bilens tyngepunkt og gjør at man samtidig kan føle veien bedre.
Håndposisjon
Normalt lærer man at hendene skal plasseres på 10 og 2, men når det gjelder racing gjelder regelen 9 og 3. Denne posisjonen lar deg føle dekkene og gjør at man reagerer korrekt og nøyaktig på hvordan bilen oppfører seg.
Dersom du kommer til en skarp sving skal man prøve å holde hendene på samme posisjon, selv om det betyr at armene vil krysses. Noen ganger, for eksempel når man skal skifte gir har man ikke noe annet valg enn å fjerne en hånd fra armen. Bare husk å plassere hånden tilbake i 9 eller 3 posisjonen.
Se langt fremover
Profesjonelle racerførere har lært seg å se langt frem når de kjører. Du burde prøve det samme. Dette gjør det mulig å se farer og svinger i tide til å reagere riktig. Dersom du for eksempel ser på et hjørne idet du beveger deg inn i det er du allerede for sent ute.
Et vanlig ordtak er å «se hvor man vil kjøre». Du burde hele tiden se på linjen hvor du vil kjøre, ideelt sett burde denne linjen være så rett som mulig.

Racing-svinger skal være så rette som mulig for å minimere styring og beholde hastighet.
Bremsing
Når man kjører på bane skal man gjøre det motsatte av hva man vanligvis gjør på veien. Under racing skal man trykke hardt og raskt på bremsen og deretter avta rett før man går inn i svingen. I svingen holder du nok gass til å svinge effektivt.
Dersom maksimal brems er 10 bør man derfor begynne på 10 og være nede på 3 før man vrir rattet og inn i svingen.
Når man begynner å komme ut av svingen skal man gi mer og mer gass idet hjulene retter seg. Når hjulene er helt rette bør gasspedalen være trådd til bunns.
Les mer om Kule Denimjakker for Herre – Til Hverdag og Klubb, Mat som booster testosteron nivået hos menn eller De 6 beste luksus-urmerker i verden.